Sügisese autohoolduse meelespead: mis on vaja korda teha juba nüüd?
Suveilmad said selle nädalaga ilmselt läbi ning enne talve seisab ees sügis, mis meie laiuskraadidel tähendab tihti pimedust, libedust, vihma ja teinekord ka varahommikust jäidet. Seetõttu on mõistlik oma auto viia varakult hooldusesse, et sügiseseks sõidumõnuks valmis olla. Topauto järelteeninduse juht Aivar Kägu jagab nõuandeid, mida tuleks autoomanikel kindlasti kontrollida.
Tuled vajavad reguleerimist
Tulede kontroll võiks alata auto ümber ringi käimisest ning veendumisest, et kõik tuled põlevad korralikult, sealhulgas näiteks numbrituled, mille mitte põlemise eest võib politsei hooletut autojuhti trahvida.
“Suvisel valgel ajal ei pruugi inimesed arugi saada, et autol mõned tuled ei põle ning on ette tulnud juhuseid, kus auto tuleb teenindusse ja ees ei põle mitte ükski tuli,” rääkis Kägu. “Sügisel, mis on aasta kõige pimedam aeg, on tuled autojuhi üks parimaid elukindlustusi.”
Samuti on Kägu soovitusel mõistlik lasta autol tuled ära reguleerida, et tee oleks hästi valgustatud ning tuled ei pimestaks vastutulijaid.
Konditsioneer tuleb töökorras hoida ka sügisel
Kui autoomanikel tekib tavaliselt soov ja vajadus konditsioneer töökorda seada kevaditi, kui päike kõrgelt käib ning autos talumatult palavaks läheb, siis tegelikult võiks konditsioneer töökorras olla ja töötada aastaringselt, kuna see aitab autost niiskust välja saada.
„Kui konditsioneer ei tööta, siis on väga raske saada auto esiklaasi udust puhtaks, eriti vihmase ilmaga, mil õhuniiskus on suur ning lisaniiskust õhkub ka riietest. Ohutuse seisukohast tuleb aga alati veenduda, et enne sõitma asumist on nähtavus hea,” ütles Kägu.
Samuti on nähtavuse tagamiseks vajalik kontrollida salongiõhufiltrit, sest kui see on tolmu täis, ei suuda salongipuhur piisavalt kuiva õhku autosse puhuda ning klaasid võivad uduseks tõmmata ka sõidu ajal. Niiskuse vähendamiseks tuleks sügisel ja talvel eelistada autos kummist jalamatte, mille võib suveks taaskord tekstiilist mattide vastu vahetada.
Klaasipuhasteid vaheta kaks korda aastas
Kui esiklaasile hakkavad tekkima triibud, laigud või klaasipuhastid hakkavad värisema ja hüplema, siis oleks aeg nendega midagi ette võtta, sest sügiseses ootamatus vihmasajus võib kehvade klaasipuhastajatega nähtavus kiirelt kaduda.
“Esimese asjana võiks proovida kojamehi pesta sooja vee ja seebiga, et nende töökindlust taastada, ent kui pesu ei aita, on ainus lahendus need uute vastu vahetada. Ideaalis võiks kojamehi vahetada kaks korda aastas, näiteks sügisel ja kevadel,” rääkis Kägu. “Kes ei soovi nii tihedalt klaasipuhasteid vahetada, võiks selle sättida just sügiseks ehk ajaks, mil päevavalgust on vähe ja ilmad vesised. Kuna kojameeste töökvaliteet muutub kuudega kehvemaks, on just sügisel väga oluline, et kojamehed oleksid uued.”
Lisaks tasub kriitiliselt hinnata auto esiklaasi korrasolekut. Kui klaasil on palju täkkeid ja kriime, siis kehvendavad need valguse erisuunalise murdumise tõttu juhi nägemist ning on ohuks õigeaegsele reageerimisele.
Vedelikud olgu külmakindlad
Enne sügise tulekut on oluline veenduda, et automootoris on vajalikke vedelikke piisavalt ning need on külmakindlad. Samuti tasub üle vaadata voolikud ja rihmad, sest aastaajale iseloomulik temperatuuride suur kõikumine võib vananenud osad panna kergesti purunema.
„Eriti hoolega tasub meenutada, kas viimati autosse valatud klaasipesuvedelik oli suvine või talvine. Kui klaasipesupaak on poolenisti veel suvist täis, siis tasub peale valada kanget talvist lahust, et vedeliku külmakindlust suurendada,” õpetas Kägu. “Vastasel korral võib esimeste külmadega juhtuda, et kangi tõmmates ei tule tilkagi vett. Parimal juhul aitab auto mõneks tunniks sooja garaaži ajamine, aga halvimal juhul võib osa süsteemist olla puruks külmunud ning see tuleb remonti viia”
Igasügisene autoomanike mure on ka halvasti käivituvad autod, mille põhjuseid tasub otsida akust. Kui autoga tehakse peamiselt lühikesi sõite linnas, tuleb seda aeg-ajalt laadida, et see esimesel külmal hommikul suudaks auto käima tõmmata. Kui akut on laetud ja käivitamisega on ikka veel probleeme, siis tuleb aku välja vahetada.
Rehvimuster peab olema piisav juba enne lume tulekut
„Kui suverehvide mustri jääk on alla 3 mm, siis seaduse järgi võib nendega veel sõita, aga märjal mahalangenud lehtedega teel on selliste rehvidega juba väga libe sõita,” ütles Kägu. “Kui talveks on olemas lamellrehvid, siis võiks rehvivahetuse ette võtta juba septembri lõpus, mitte oodata esimese libeduseni, mil rehvivahetuse järjekorrad on pikad. Naastrehvidega võib sõita alates 15. oktoobrist.”
Kui auto on tehniliselt korras, siis välimust aitab enim hoida regulaarne pesemine ja vahatamine, et auto värvi kaitsta talvise keemia ja pigi eest.